خداوند متعال، در آیاتی به بیان تأثیر توسّل در استجابت دعا و به خصوص
در پذیرش استغفار بندگان میپردازد. روایات شریف اهلبیت( در شرح آن
آیات، نيز بر تصریح نکات آیات شريفه میافزاید:
>وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ
فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ
تَوَّابًا رَحِيمًا<[1]
و اگر آنها هنگامی که به خویشتن ستم کردند نزد تو میآمدند، آن گاه از خداوند آمرزش میخواستند و رسول خدا نیز برای آنان طلب
آمرزش میکرد، بیتردید خدا را بسیار توبه پذیر و مهربان مییافتند.
بر این اساس، پیامبر اکرم$ و
امیرالمؤمنین%، در دعاهاي خود، یکدیگر را واسطه قرار میدادند؛ پیامبر گرامي$ در نماز میفرمودند:
«اللَّهُمَّ بِحَقِّ عَلِيٍّ بن أبِی طاَلِب عَبْدِكَ اغْفِرْ لِلْخَاطِئِينَ
مِنْ أُمَّتِي»
خدايا به حقِّ بندهات علي بن ابيطالب، گناهکاران از امّت مرا
بيامرز.
و اميرالمؤمنين% در رکوع و سجود نماز خویش میگفتند:
«اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ اغْفِرْ لِلْخَاطِئِينَ مِنْ
شِيعَتِي.»[2]
خدايا به حقِّ بندهات محمد$، گناهکاران
از شيعيان مرا بيامرز.
قرآن کریم در آیات دیگری میفرماید:
>يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيهِ
الْوَسيلَةَ<
اي کساني که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و به او [توسّل و] تقرّب
جویید.
>وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها<
و نامهای نیکو به خدا اختصاص دارد، پس او را با آنها بخوانید.
معنای ظاهری این آیات این است که تقوا، وسیلۀ تقرّب به خداوند است و
انسان باید هنگام دعا، اسامی حقتعالی را بخواند. امّا در روایات شریف معصومین( «وسیلة» بندگان برای تقرّب به خداوند تعالی و نیز «نامهای نیک»
خداوند، وجود مبارک اهلبیت عصمت و طهارت( معرفی شده
است؛ چنانکه پیامبر اکرم$ تصريح فرمودند:
«نَحْنُ الْوَسِيلَةُ إِلَي اللَّهِ»[5]
و نيز امام صادق % فرمودند:
«نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَي»[6]
همچنين قرآن کريم در جريان حضرت آدم% ميفرمايد: هنگامي که مقرّر
گرديد حضرت آدم % توبه کند،
خداوند متعال، کلماتي را به او القاء فرمود و به واسطۀ آن کلمات، توبۀ وي پذيرفته
شد:
>فَتَلَقَّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَيهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ
الرَّحيمُ <[7]
سپس آدم از پروردگارش کلماتي را دریافت نمود؛ و خدا او را بخشید. آری
او توبه پذیر مهربان است.
در برخی از روایات آمده است که حضرت آدم % در عرش الهی
اسمائی بزرگ و گرامی را دید. سؤال کرد: این اسماء متعلّق به چه کسانی است؟ به او
خطاب شد: اسامی بزرگترین و با منزلتترینِ مخلوقات خداوند است و آنان «محمد، علی،
فاطمه، حسن و حسین» هستند. در این هنگام حضرت آدم% به آنان
متوسّل شد و پروردگار عالم توبۀ او را پذیرفت.
از آنچه بیان شد، این نتیجه حاصل میشود که توبه، نيازمند توسّل است و
همانطور که انجام سایر امور عالم به سلسلۀ اسباب و علل نیازمند است، خداوند متعال
به واسطۀ توسّل به اهلبیت( توبۀ بندگان
را میپذیرد.